Page 8 - Časopis Doprava dnes 04/2021
P. 8

Automobilová doprava                                                                                                    Lobby je důležité, ale síla je především

            Během pandemie je silniční                                                                                              v celistvosti jednotlivých firem: „Hlavní                               do roku 2035 více používat plyn
                                                                                                                                                                                                             Mgr. Vojtěch Hromíř, ČESMAD:
                                                                                                                                    kapitál dopravních firem je mít dobře
                                                                                                                                                                                                              ... jako mezistupeň by se měl
                                                                                                                                    fungující řidiče, mít dobré vztahy, aby
            nákladní doprava klíčová                                                                                                cítili, že mají zázemí v dispečinku a zá-                              a během té doby technologický
                                                                                                                                    roveň  se  dispečink  může  spolehnout
                                                                                                                                                                                                               vývoj snad nabídne dobrou
                                                                                                                                    na ně. A i všechny ostatní profese ve
                                                                                                                                    firmě musí dobře fungovat. To když se
                                                                                                                                    podaří, je firma úspěšná za všech pod-                                                 alternativu i pro
                                                                                                                                                                                                                             těžká vozidla.
                                                                                                                                    mínek.”
             Problémy v silniční dopravě, ať už nákladní či autobusové, řeší v České republice velmi aktivně
             sdružení ČESMAD. O jeho cílech, úkolech i požadavcích promluvil v obsáhlém rozhovoru gene-                             Mlhavá budoucnost Green dealu
             rální tajemník sdružení Mgr. Vojtěch Hromíř, který nastínil současné problémy silniční dopravy                         Jedním  ze  zásadních  bodů,  které  se
             v českém i mezinárodním kontextu a poohlédl se po způsobech jejich řešení.                                             v rámci  Sdružení  automobilových  do-
                                                                                                                                    pravců řeší, je Green deal a podoba jeho
                                                                                                                                    nástupu. „To, o čem se nyní jedná, bude  a  během  té  doby  technologický  vývoj  Zároveň  Vojtěch  Hromíř  varuje  před
                                                                                                                                    mít  závažný  vliv  na  fungování  oboru,  snad nabídne dobrou alternativu i pro  systémem  nátlaku.  „Metoda  nátlaku
                                                                                                                                    jak bude v příštích dekádách vypadat.  těžká vozidla. Nesmí to dopadnout tak,  a penalizací, které nyní vidíme napří-
                                                                                                                                    Budoucnost je mlhavá. Brusel chrlí je-  že  řidič  vyrazí  jako  Kryštof  Kolumbus  klad ve snaze podpořit očkování proti
                                                                                                                                    den cíl za druhým a my přemýšlíme, jak  a nebude vědět, jestli někde doplní zá-  covidu, tak něco podobného nás čeká
                                                                                                                                    k nim dojít, a jestli to vůbec lze. Doprav-  soby nebo ne. Dnes je auto autonom-  i v Green dealu. Finanční tlak na zdra-
                                                                                                                                    ci se Green dealu nebrání, ale požadují  ní, ví, že může natankovat všude. To je  žování  konvenčních  technologií  bude
                                                                                                                                    racionální kroky. Nelze od stolu zakázat  obrovský  rozdíl  oproti  tomu,  že  bude  velký.  Začíná  se  o  tom  jednat  v  rám-
                                                                                                                                    spalovací motory, aniž by existovala al-  moci třeba až za dvě stě kilometrů nabít  ci balíku Fit for 55. Jde nám o to, aby
                                                                                                                                    ternativa. Jiná technologie, která by pro  baterku a ona tam zrovna nebude fun-  přechod byl rozumný a neměly na trhu
                                                                                                                                    velká vozidla pro delší vzdálenosti fun-  govat elektřina,” upozorňuje. „Auto na  šanci třeba jen finančně silné skupiny,
                                                                                                                                    govala, tu zatím není,” prohlašuje Mgr.  elektřinu zároveň musí mít dostatečný  které by dokázaly nové technologie za-
                                                                                                                                    Vojtěch Hromíř.                    výkon,  aby  tahalo  těžké  náklady.  Pro-  pracovat. Malý dopravce by si to dovo-
                                                                                                                                    A jaké tedy vidí v této otázce možné ře-  to se zatím jako k přechodnému řešení  lit nemohl, tudíž by neměl podmínky
                                                                                                                                    šení? „Tvrdíme, že by se měl jako mezi-  upínáme  k plynu,  který  má  uhlíkovou  pro  podnikání.  To  není  dobrá  cesta,”
             Na české scéně rozhodně hrají důležitou  popisuje  Hromíř  a  pokračuje:  „Klíčové  „Snažíme  se  být  v  trvalé  komunikaci   stupeň do roku 2035 více používat plyn  bilanci o 10-15 % lepší než nafta.”  povzdychl si.
             roli. Sdružení automobilových dopravců  jsou také informace, ty pro členy zajišťu-  s politiky, s ministerstvy dopravy, prů-
             ČESMAD  Bohemia  je  největší  sdružení  jeme z mnoha zdrojů. Máme velké ško-  myslu  a  obchodu,  financí,  životního
             v silniční nákladní i autobusové dopravě.  licí středisko, fungující po celé republice  prostředí.  Je  tam  spousta  odborných
             Má více než dva tisíce členů z celé repub-  a  věnujeme  se  kvalitnímu  vzdělávání  otázek,  týkajících  se  provozování  do-
             liky, jsou to dopravní firmy všech velikos-  všech profesí - řidičů, manažerů a spe-  pravní činnosti. Jde o odvětví, které je
             tí. Funguje v sedmi místech v republice  cialistů  v  dopravních  firmách.  Ročně  přeregulované,  protože  pravidel,  pod-
             tak, aby byl členský dialog maximální.    projde našimi školeními přes dvacet ti-  mínek a požadavků je obrovské množ-
             Prapor ČESMADu drží nahoře generální  síc osob. Jdeme cestou kvality,” má jas-  ství jak na firmy, tak bohužel i na řidiče,
             tajemník sdružení Mgr. Vojtěch Hromíř,  no. Navíc dodává, že třetí části činnosti   což je jeden z důvodů, proč je tato pro-
             který zcela jasně definoval úkoly tohoto  sdružení  ČESMAD  je  zajištění  služeb  -  fese komplikovanější než v minulosti,”
             sdružení: „Mezi hlavní úkoly patří lobby  tedy  komerční  činnosti,  které  finančně  je si vědom Hromíř.
             ve prospěch silniční dopravy jako celku,  podporují samotné fungování sdružení.   „V uplynulém období se nám dobře da-
             jsme  členové  IRU,  což  je  Mezinárodní  Jednoznačným cílem číslo jedna je lob-  řilo spolupracovat s panem ministrem
             unie silniční dopravy, neboli celosvětové  by za silniční nákladní a autobusové do-  Havlíčkem, byla to neformální a opera-
             sdružení asociací dopravců s velmi silnou  pravce, ať už na české politické scéně či  tivní spolupráce, díky níž se nám poda-
             lobbistickou kanceláří v Bruselu, se kte-  v samotném srdci Evropské unie - belgic-  řilo vyjednat kromě covidových podpor
             rou  také  velmi  úzce  spolupracujeme,”  kém Bruselu.               i věci jako snížení silniční daně či sníže-
                                                                                  ní spotřební daně. Firmám to pomohlo,
                                                                                  jde o porovnání s tím, co mají konku-
                                                                                  renti v okolních zemích. Věřím, že navá-
                                                                                  žeme i s novou reprezentací,” tvrdí.
                                                                                  Cestu však vidí i v uplatnění českých po-
                                                                                  zic na evropské scéně. „Líbilo by se mi,
                                                                                  kdybychom jako ČR byli lépe zastoupeni
                                                                                  v Evropské komisi a hlavně pak v kon-
                                                                                  krétních  sekretariátech  a  výborech,
                                                                                  protože tam vznikají návrhy a je to klíčo-
                                                                                  vé místo. Když jsou zde věci nastaveny
                                                                                  jinak, než my si v ČR přejeme, je poté
                                                                                  malá šance s tím cokoliv dělat,” vysvět-
                                                                                  luje Hromíř.


             8                                                                                                                                                                                                                           9
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13