Page 9 - Časopis Doprava dnes 06/2022
P. 9

procesy posouzením vlivu na životní pro-
 středí. A to dokonce několikrát. Nejprve
 při zpracování studie proveditelnosti, kdy
 dochází k výběru vhodné trasy. Násled-
 ně, pokud je to potřeba, při aktualizaci
 krajské územně plánovací dokumentace,
 tzv. Zásad územního rozvoje kraje. Závě-
 rem se při zpracování podrobného tech-
 nického návrhu provádí posouzení stavby
 na životní prostředí, známé pod zkratkou
 EIA.  Samozřejmostí  jsou  opatření  pro-
 ti  šíření  hluku,  ochrana  vody  a  vodních
 zdrojů. Vysokorychlostní tratě jsou navr-
 hovány tak, aby bylo minimalizováno do-
 tčení chráněných prvků v krajině. Pokud
 to není z nějakého důvodu možné, je na-
 vrhováno takové technické řešení, které
 co nejméně ovlivní krajinné prvky nebo
 cenná území. Vysokorychlostní trať musí
 být  s  ohledem  na  bezpečnost  provozu
 oplocena  a  nesmí  mít  žádná  úrovňová
 křížení. Proto Správa železnic klade důraz
 na prostupnost krajiny pro migrující zvěř
 i obyvatele v okolí trati. Pro mě osobně je
 důležité zaměřit se na komunikaci tohoto
 projektu směrem k veřejnosti, abychom
 předešli případným námitkám a napadá-
 ní záměrů staveb.

 Mohl  byste  čtenářům  našeho  měsíč-  hledu  železniční  dopravy?  Neustále  Neobvykle  rychle  rostoucí  ceny  sta-
 níku prozradit, co je z pohledu minis-  rostoucí ceny nejen stavebních mate-  vebních materiálů a vysoká inflace nás
 terstva  dopravy  stěžejním  projektem,  riálů asi moc rozvoji dopravy neprospí-  nyní skutečně velmi zaměstnávají. Jsme
 cílem pro letošní rok 2022 nejen z po-  vají, je to tak? A jak na to reagujete?  v  intenzivním  kontaktu  se  stavebními
 firmami a řešíme následky konfliktu na
 Ukrajině, který se promítl do zdražování
 ropy, inflace a vysokých cen stavebních
 materiálů.  V  současné  době  všechny
 železniční a silniční stavby běží dle har-
 monogramu a hledáme cestu, jak zho-
 tovitelům  kompenzovat  extrémní  ná-
 růsty cen. Naší cílem je udržet v příštích
 letech tempo investic do české dopravní
 infastruktury, i když si musíme připustit,
 že za ně nejspíš postavíme méně staveb,
 než s kolika jsme počítali.

 Cestování  vlakem  lidem  každoročně
 znepříjemňují četné výluky. Měly by se
 z vašeho pohledu výluky do budoucna
 plánovat  trochu  „citlivěji“  s  ohledem
 na opravdu velká zpoždění?
 Současné  výluky  a  zpoždění  se  týkají
 hlavně I. železničního koridoru kolem Ko-
 lína, Brandýsa nad Orlicí a v okolí Blanska.
 Všechny  tyto  úseky  procházejí  zásadní
 modernizací.  Jsme  v  kontaktu  se  Sprá-
 vou železnic, zhotoviteli a do budoucna
 hledáme cesty, jak výluky a opravy ještě
 lépe zkoordinovat, aby se omezení cestu-
 jících dotkla co nejméně. Cestující prosím
 o trpělivost, odměnou jim bude rychlejší
 a komfortnější jízda.                             (cer)


 8                                                                                                             9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14