Page 8 - Časopis Doprava dnes 06/2022
P. 8

procesy posouzením vlivu na životní pro-
             středí. A to dokonce několikrát. Nejprve
             při zpracování studie proveditelnosti, kdy
             dochází k výběru vhodné trasy. Násled-
             ně, pokud je to potřeba, při aktualizaci
             krajské územně plánovací dokumentace,
             tzv. Zásad územního rozvoje kraje. Závě-
             rem se při zpracování podrobného tech-
             nického návrhu provádí posouzení stavby
             na životní prostředí, známé pod zkratkou
             EIA.  Samozřejmostí  jsou  opatření  pro-
             ti  šíření  hluku,  ochrana  vody  a  vodních
             zdrojů. Vysokorychlostní tratě jsou navr-
             hovány tak, aby bylo minimalizováno do-
             tčení chráněných prvků v krajině. Pokud
             to není z nějakého důvodu možné, je na-
             vrhováno takové technické řešení, které
             co nejméně ovlivní krajinné prvky nebo
             cenná území. Vysokorychlostní trať musí
             být  s  ohledem  na  bezpečnost  provozu
             oplocena  a  nesmí  mít  žádná  úrovňová
             křížení. Proto Správa železnic klade důraz
             na prostupnost krajiny pro migrující zvěř
             i obyvatele v okolí trati. Pro mě osobně je
             důležité zaměřit se na komunikaci tohoto
             projektu směrem k veřejnosti, abychom
             předešli případným námitkám a napadá-
             ní záměrů staveb.

             Mohl  byste  čtenářům  našeho  měsíč-  hledu  železniční  dopravy?  Neustále  Neobvykle  rychle  rostoucí  ceny  sta-
             níku prozradit, co je z pohledu minis-  rostoucí ceny nejen stavebních mate-  vebních materiálů a vysoká inflace nás
             terstva  dopravy  stěžejním  projektem,  riálů asi moc rozvoji dopravy neprospí-  nyní skutečně velmi zaměstnávají. Jsme
             cílem pro letošní rok 2022 nejen z po-  vají, je to tak? A jak na to reagujete?  v  intenzivním  kontaktu  se  stavebními
                                                                                  firmami a řešíme následky konfliktu na
                                                                                  Ukrajině, který se promítl do zdražování
                                                                                  ropy, inflace a vysokých cen stavebních
                                                                                  materiálů.  V  současné  době  všechny
                                                                                  železniční a silniční stavby běží dle har-
                                                                                  monogramu a hledáme cestu, jak zho-
                                                                                  tovitelům  kompenzovat  extrémní  ná-
                                                                                  růsty cen. Naší cílem je udržet v příštích
                                                                                  letech tempo investic do české dopravní
                                                                                  infastruktury, i když si musíme připustit,
                                                                                  že za ně nejspíš postavíme méně staveb,
                                                                                  než s kolika jsme počítali.

                                                                                  Cestování  vlakem  lidem  každoročně
                                                                                  znepříjemňují četné výluky. Měly by se
                                                                                  z vašeho pohledu výluky do budoucna
                                                                                  plánovat  trochu  „citlivěji“  s  ohledem
                                                                                  na opravdu velká zpoždění?
                                                                                  Současné  výluky  a  zpoždění  se  týkají
                                                                                  hlavně I. železničního koridoru kolem Ko-
                                                                                  lína, Brandýsa nad Orlicí a v okolí Blanska.
                                                                                  Všechny  tyto  úseky  procházejí  zásadní
                                                                                  modernizací.  Jsme  v  kontaktu  se  Sprá-
                                                                                  vou železnic, zhotoviteli a do budoucna
                                                                                  hledáme cesty, jak výluky a opravy ještě
                                                                                  lépe zkoordinovat, aby se omezení cestu-
                                                                                  jících dotkla co nejméně. Cestující prosím
                                                                                  o trpělivost, odměnou jim bude rychlejší
                                                                                  a komfortnější jízda.                             (cer)


             8                                                                                                                                                                                                                           9
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13