Page 8 - Časopis Doprava dnes 06/2022
P. 8
procesy posouzením vlivu na životní pro-
středí. A to dokonce několikrát. Nejprve
při zpracování studie proveditelnosti, kdy
dochází k výběru vhodné trasy. Násled-
ně, pokud je to potřeba, při aktualizaci
krajské územně plánovací dokumentace,
tzv. Zásad územního rozvoje kraje. Závě-
rem se při zpracování podrobného tech-
nického návrhu provádí posouzení stavby
na životní prostředí, známé pod zkratkou
EIA. Samozřejmostí jsou opatření pro-
ti šíření hluku, ochrana vody a vodních
zdrojů. Vysokorychlostní tratě jsou navr-
hovány tak, aby bylo minimalizováno do-
tčení chráněných prvků v krajině. Pokud
to není z nějakého důvodu možné, je na-
vrhováno takové technické řešení, které
co nejméně ovlivní krajinné prvky nebo
cenná území. Vysokorychlostní trať musí
být s ohledem na bezpečnost provozu
oplocena a nesmí mít žádná úrovňová
křížení. Proto Správa železnic klade důraz
na prostupnost krajiny pro migrující zvěř
i obyvatele v okolí trati. Pro mě osobně je
důležité zaměřit se na komunikaci tohoto
projektu směrem k veřejnosti, abychom
předešli případným námitkám a napadá-
ní záměrů staveb.
Mohl byste čtenářům našeho měsíč- hledu železniční dopravy? Neustále Neobvykle rychle rostoucí ceny sta-
níku prozradit, co je z pohledu minis- rostoucí ceny nejen stavebních mate- vebních materiálů a vysoká inflace nás
terstva dopravy stěžejním projektem, riálů asi moc rozvoji dopravy neprospí- nyní skutečně velmi zaměstnávají. Jsme
cílem pro letošní rok 2022 nejen z po- vají, je to tak? A jak na to reagujete? v intenzivním kontaktu se stavebními
firmami a řešíme následky konfliktu na
Ukrajině, který se promítl do zdražování
ropy, inflace a vysokých cen stavebních
materiálů. V současné době všechny
železniční a silniční stavby běží dle har-
monogramu a hledáme cestu, jak zho-
tovitelům kompenzovat extrémní ná-
růsty cen. Naší cílem je udržet v příštích
letech tempo investic do české dopravní
infastruktury, i když si musíme připustit,
že za ně nejspíš postavíme méně staveb,
než s kolika jsme počítali.
Cestování vlakem lidem každoročně
znepříjemňují četné výluky. Měly by se
z vašeho pohledu výluky do budoucna
plánovat trochu „citlivěji“ s ohledem
na opravdu velká zpoždění?
Současné výluky a zpoždění se týkají
hlavně I. železničního koridoru kolem Ko-
lína, Brandýsa nad Orlicí a v okolí Blanska.
Všechny tyto úseky procházejí zásadní
modernizací. Jsme v kontaktu se Sprá-
vou železnic, zhotoviteli a do budoucna
hledáme cesty, jak výluky a opravy ještě
lépe zkoordinovat, aby se omezení cestu-
jících dotkla co nejméně. Cestující prosím
o trpělivost, odměnou jim bude rychlejší
a komfortnější jízda. (cer)
8 9