Page 7 - Časopis Doprava dnes 06/2022
P. 7

Dopravní politika


 Martin Kupka: Věřím, že veletrh   Železniční sektor v posledních letech vel-  Jak  vnímáte  aktuální  rozvoj  železnice  který  přinesl  zčásti  další  nové  jednot-
                                            v České  republice?  Věříte,  že  hodně  ky, ale zejména skokový nárůst nabídky
          mi významně poznamenaly dopady pan-
                                            diskutované vysokorychlostní železnice  a v neposlední řadě nový servis na palu-
          demie covid-19.
                                            rapidně zlepší nejen dopravu pro obča-
                                                                               bách vlaků. Vedle  modernizace a navý-
          V důsledku vládních opatření došlo ke sní-
 Rail Business Days může napomoci  žení mobility obyvatelstva i přepravy zboží  ny v naší zemi?  šení kapacit v kritických úsecích stávající
                                                                               železniční sítě, investic do zabezpečení,
          po železnici.
                                            Statistické  údaje  jasně  ukazují,  že  ve-
          Po uvolnění restrikcí začaly počty cestují-
                                            řejná doprava je úspěšná tam, kde bylo  do oprav nádraží včetně nástupišť, mu-
 s návratem cestujících na železnici  cích pozvolna stoupat, ale na předcovido-  investováno do infrastruktury a vozidel.  síme také budovat infrastrukturu novou
          vou úroveň jsme se stále nedostali. Věřím,  V letech  před  covidem  byla  stoupající  pro vysokorychlostní spojení. Dosavadní
                                                                               železniční  síť  a  hlavní  koridorové  tratě
          že  akce  jako  je  železniční  veletrh,  může  vlna  zájmu  o  železniční  dopravu  zahá-
                                                                               jsou totiž zejména v okolí velkých měst
          s návratem cestujících pomoci. Už jenom  jena v době, kdy byl do provozuschop-
          tím,  že  zde  lidé  uvidí  moderní  vozy,  na-  ného stavu uveden modernizovaný 1. a 2.  přetížené a bez vysokorychlostních tratí
 Jedním z „ostře sledovaných“ účastníků Mezinárodního železničního veletrhu a konference Rail   bízející vysoký komfort pro cestující.  Pro  železniční  koridor,  kdy  se  na  českých  nemůžeme  dál  navyšovat  kapacity  pro
          objednatele veřejných služeb v přepravě,  kolejích  začala  objevovat  nová  vozidla  příměstskou  dopravu  nebo  přesun  ná-
 Business Days bude také ministr dopravy ČR Martin Kupka. V exkluzivním rozhovoru s ním   kterým je v případě dálkové železniční do-  (například  jednotky  Pendolino,  jednot-  kladní dopravy na železnici.
 přinášíme informace nejen o této významné akci, ale například i o dopadech pandemie covid-19   pravy  i  Ministerstvo  dopravy,    je  veletrh  ky  obchodní  značky  Flirt  společnosti
 na český dopravní sektor, problematice rychle rostoucích cen stavebních materiálů nebo vysoko-  zase zdrojem informací o nových trendech  LeoExpress  či  Viaggio  Comfort/Railjet  Může si aktuálně vůbec Česká repub-
 rychlostních tratích a dalších připravovaných projektech a novinkách v železniční dopravě.   ve vybavení vozidel, komfortu cestujících,  společnosti České dráhy) a v době, kdy  lika  VRT  finančně  dovolit?  Nemyslím
                                            se otevíral trh na relaci Praha – Ostrava,  tím pouze výstavbu tratí, kterou z vel-
          které mohou využít při objednávce vlaků.
                                                                               ké části zafinancuje Evropská unie, ale
 Pane ministře, 7. – 9. června se na vý-                                       i  následné  pořízení  vozidel  a  provoz.
 stavišti  v  Brně  uskuteční  mezinárodní                                     Věříte, že to zvládneme?
 železniční  veletrh  a  konference  Rail                                      Projektová,   majetkoprávní   příprava
 Business  Days.  Zúčastníte  se  ho  osob-                                    a následná výstavba vysokorychlostních
 ně a jak se na něj těšíte? Jakými slovy                                       tratí bude skutečně vyžadovat zapojení
 byste pozval širokou veřejnost na tento                                       značných finančních prostředků. Jen do
 bezesporu zajímavý veletrh?                                                   roku 2027 na přípravu vynaložíme okolo
 Železnice  hraje  důležitou  roli  v  doprav-                                 100 miliard korun.
 ní  soustavě  Česka  a  tato  role  by  měla                                  Je  zřejmé,  že  zdrojem  financování  ne-
 v budoucnu zcela zásadně vzrůst. Vítám                                        může být jen státní rozpočet. Počítáme
 a podporuji proto každou příležitost k se-                                    s  využitím  evropských  fondů,  značný
 známení  se  s  novinkami  v  oboru,  mož-                                    potenciál  pro  využití  na  přípravu  VRT
 nosti  navazování  nových  obchodních                                         vidíme ve využití programu CEF, což je
 vztahů,  výměny  zkušeností  a  názorů.                                       Nástroj  pro  propojení  Evropy.  Zásad-
 Nedávná  doba  organizaci  obdobných                                          ním krokem k získání těchto peněz bylo
 akcí  zrovna  nepřála,  a  proto  věřím,  že                                  zařazení  klíčových  koridorů  do  tran-
 zájem o účast na nově vznikajícím vele-                                       sevropské  dopravní  sítě  TEN-T.  Vedle
 trhu bude velký. I já se samozřejmě na                                        evropských peněz zvažujeme i další ná-
 návštěvu  veletrhu  a  na  setkání  s  lidmi                                  stroje financování, včetně možnosti úvě-
 z oboru  těším  a  zároveň  tímto  zvu  na                                    ru, koncesních modelů nebo spolupráci
 tuto událost i všechny zájemce z řad od-                                      se  soukromým  sektorem  prostřednic-
 borné i laické veřejnosti.                                                    tvím  PPP.  Vedle  potřebných  finančních
                                                                               prostředků  na  realizaci  infrastruktury
 Na veletrhu nebude například chybět                                           VRT jsou zde samozřejmě související ná-
 moderní hvězda flotily národního do-                                          klady na pořízení vozidlového parku pro
 pravce České dráhy s názvem InterJet,                                         provoz na VRT. Celkově jde o obrovský
 vozidla  Správy  železnic,  ČD  Cargo                                         balík peněz, na druhou stranu je třeba si
 a mnohá další. Na co se nejvíce těšíte                                        uvědomit, že investice budou rozloženy
 Vy osobně?                                                                    v čase. S dokončením plánovaných vyso-
 Velmi vítám jakýkoliv nový vagon, který                                       korychlostních  tratí  se  počítá  až  někdy
 přispěje ke komfortní a moderní veřejné                                       k roku 2050.
 dopravě  pro  cestující.  Pokud  bych  měl
 ale jedno vozidlo vypíchnout, tak jsou to                                     Osobně hodně cítím, že jedním z hlav-
 InterJety Českých drah, které jezdí na lin-                                   ních cílů je zajisté to, aby byla doprava
 kách do Ústí nad Labem a přes Plzeň do                                        šetrná k životnímu prostředí. Kvitujete
 Chebu. Jsou velice hezké, moderní a vě-                                       tuto snahu Správy železnic při přípra-
 řím,  že  se  s  nimi  cestujícím  jezdí  velmi                               vách vysokorychlostních tratí?
 pohodlně. Zatím jsem je viděl jen zvenku,                                     Každá infrastrukturní stavba jistým způ-
 těším se proto na prohlídku.                                                  sobem  ovlivňuje  své  okolí.  A  to  jak  ve
                                                                               fázi realizace, tak i ve fázi běžného pro-
 Jaké jsou dle názoru ministra dopravy                                         vozu.  Samotný  návrh  novostavby  VRT
 ČR největší přínosy tohoto veletrhu?                                          proto stejně jako jiné projekty prochází


 6                                                                                                             7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12