Page 14 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 14
Dopravní stavby
Secesní dominanta v novém: Sám Jan Říha přiznává, že rekonstrukce
nebyla jednoduchá. „Problematické bylo
velmi deštivé počasí při rozkrývání slo-
Na rekonstrukci Fantovy budovy žitých střech, kdy bylo velice obtížné
střechy dokonale utěsnit. Stavba totiž
probíhala za úplného provozu uvnitř
objektu.“
je firma AVERS právem hrdá Důležitou součástí rekonstrukce byla cel-
ková obnova okenních a dveřních výplní.
„Bylo jich celkem přes 200 kusů. Příno-
sem rekonstrukce je, že turisty a cestu-
jící přivítá v hlavním městě nově zre-
Plášť Fantovy budovy na hlavním nádraží v Praze se dočkal rekonstrukce. Secesní nádražní budovu konstruovaná a reprezentativní Fantova
z počátku 20. století opravovala firma Avers. Skutečnost, že se rekonstrukce opravdu velmi zdařila, budova,“ dodává hlavní stavbyvedoucí.
Výsledek rekonstrukce ocenil i ředitel
dokládá ohlas široké veřejnosti i loňské ocenění Správy železnic. Budova získala prestižní titul Stavba Správy železnic Jiří Svoboda.
roku v kategorii Rekonstrukce historických železničních staveb. „Jsem velice rád, že na trhu vůbec ještě
existují firmy, které zvládnou takovéto
Ocenění dostal z rukou Jiřího Svobody, Martin Koška uznává, že rekonstrukce v Praze se povedla a jsme na to veli- velké secesní dílo opravit. Společnost
ředitele Správy železnic, jednatel firmy Fantovy budovy byla jedním z nejvý- ce hrdí.“ Obnova Fantovy budovy byla Avers zde opět potvrdila, že umí napra-
Avers Martin Koška. „Je pro nás obrov- znamnějších projektů v historii firmy. opravdu rozsáhlá. „Cílem byla celková vit nedostatky z historie a a zajistit reno-
skou ctí, že firma Avers mohla vyhrát „Rekonstrukce hlavního nádraží v Pra- obnova vnějšího pláště a střechy histo- vovaným stavbám budoucnost..
takovouto cenu. Jsme rádi, že jsme ze je pro nás jedna z nejzásadnějších rické budovy hlavního nádraží v Praze. Myslím si, že tato stavba bude nadále
mohli tuto cenu převzít z rukou generál- zakázek, kterou jsme kdy realizovali. Proběhla kompletní oprava fasád, střeš- velkou chloubou Správy železnic, a to
ního ředitele Správy železnic. Jsem pře- Je to největší secesní památka v České ního pláště, kamenických prvků, klem- nejen z pohledu historie, ale i ale i z ko-
svědčen, že oprava budovy se povedla republice. Prováděli jsme to s vysokým pířiny, restaurování výplní otvorů a věž- merčního hlediska. Každý ocení, kam se
a bude ve své podstatě dominantou nasazením a myslím, že obnova pláš- ních hodin,“ upřesňuje Jan Říha, hlavní budova posunula za poslední dva roky,“
Prahy i v dalších obdobích.“ tě historické budovy hlavního nádraží stavbyvedoucí firmy Avers. dodal Svoboda. (cim)
Fantova budova na hlavním nádraží v Praze
je největší secesní památkou v Česku
Výpravní budova architekta Josefa Fanty Historická odjezdová hala a hlavní vstup
je součástí hlavního nádraží v Praze a spo- do budovy v současnosti slouží cestují-
lu s přilehlou halou nad nástupišti tvoří cím, kteří přestupují na autobusy dálko-
největší secesní památku v Česku. O jejím vé dopravy nebo linky Airport Express.
významu hovoří i fakt, že v roce 1976 bylo V prostorách bývalých pokladen vznikla
hlavní nádraží zapsáno mezi nemovité v 90. letech 20. století kavárna, na památku
kulturní památky a od 1. listopadu 1993 architekta nazvaná Fantova kavárna.
je součástí městské památkové zóny Fantův návrh byl svým hmotovým roz-
Vinohrady, Žižkov a Vršovice. ložením (ústřední hala s bočními křídly)
Budova vznikla mezi lety 1901–1909 inspirován Severním nádražím v Paříži
a k odbavování cestujících sloužila až do (Gare du Nord), které bylo ve 2. polovině
otevření nové podzemní haly 1. červen- 19. a začátkem 20. století vzorem pro ce-
ce 1977, což společně s vybudováním lou řadu dalších evropských nádraží. Pa-
magistrály způsobilo výrazné odříznutí trioticky smýšlející architekt Fanta si dal
budovy od pohybu cestujících. Od roku podmínku, že spolupracující výtvarníky si
2012 probíhá postupná rekonstrukce vybere sám, a zvolil pouze české umělce.
a restaurování s cílem navrátit budově Hlavními autory sochařské výzdoby se
původní vzhled a doplnit nové možnosti stali zkušení Stanislav Sucharda a Ladi-
využití. slav Šaloun.
14 15