Page 13 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 13

Dopravní politika                                                               Vnitrozemská plavba

 Ekologická městská hromadná  provozujete také jeden z největších vo- Baťův kanál. Nejstarší
          Elektrická  trakce  není  jediným  vaším
          českým  primátem.  V  rámci  republiky

 doprava? Odpověď je Brno.  zových parků autobusů na zemní plyn.   vodní cesta Moravy
          Má  tento  pohon  kromě  ekologického
          aspektu  i  jinou  přidanou  hodnotu?
          Dají  se  díky  tomuto  pohonu  i  v  sou-
          časnosti uspořit finanční prostředky?
 Brno si v České republice dlouhodobě drží post lídra v ekologizaci městské hromadné dopravy.   Nakoupit 160 autobusů na stlačený zem-  Průplav Otrokovice – Rohatec je historickou vodní cestou, kte-
 Více než 80 procent vozů je nízkoemisních nebo bezemisních, 60 procent jezdí na elektřinu,   ní plyn a postavit velkou plničku považuji   rou nikdo nenazve jinak než Baťův kanál. Baťovy závody se na
 20 procent na stlačený zemní plyn (CNG). Dopravce se poohlíží i po dalších možnostech zelené   za jedno ze svých nejlepších rozhodnutí .   budování průplavu v letech 1934 – 1938 významně podílely.
 dopravy. „Městská hromadná doprava by měla být ekologická a jít příkladem,“ uvádí v rozho-  Nejen, že tí m šetříme životní prostředí,   První myšlenky na splavnění řeky Moravy se objevovaly už v 17. století , ale kvůli
          ale díky včasně zafi xované ceně plynu se
 voru Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.  nám v minulosti  dařilo ročně uspořit oko-  nedostatku fi nančních prostředků brzy vzaly za své. Zřejmě z roku 1722 pochází
          lo 60 miliónů korun. Bohužel se současná   nejstarší vodní dílo tohoto druhu nejen na řece Moravě, ale celé České republiky.
 Brno je městem trolejbusové dopravy.  Pokračujete  v  masivní  obnově  trolej-  situace, kdy se zdražují všechny energie   Je jím zdymadlo v Rohatci, které mělo kromě stávajícího vodního mlýna sloužit
                                               také jako součást už tehdy plánovaného koridoru Dunaj – Odra – Labe.
 Máte největší vozový park v celé České  busové trakce, které vozy budou v bu-  a pohonné hmoty, negati vně odráží i na
 republice. Je i tohle jedním z důvodů,  doucnu po Brně jezdit?  provozu CNG autobusů.
 proč u vás vede elektřina?  Podepsali  jsme  smlouvu  na  nákup  10
 Zcela  jistě.  Trolejbusová  doprava  má  trolejbusů typu Škoda 32Tr s opcí na dal-  V minulosti  jste informovali o pilotním
 v Brně dlouhou historii, a zatí mco v někte-  ších 30 vozidel stejného typu. Nové vozy   projektu  autobusu  na  biometan,  pro-
 rých městech upadá nebo zanikla, v Brně  dodá  Škoda  Transportati on  v  průběhu   dukt, který se dá mimo jiné získat při
 se  ji  snažíme  udržet  a  rozvíjet.  Nejvíce  příští ho roku. Jedná se o moderní nízko-  čištění odpadních vod. Co vám testová-
 cestujících  převezeme  tramvajemi,  ale  podlažní a klimati zované vozy s vydaře-  ní přineslo?
 kam  nevedou  koleje,  máme  alternati vu  ným designem. Jejich hlavní předností  je   Jednoznačně  zkušenost  a  také  poziti v-
 v podobě trolejbusů. To nás řadí z hlediska  přídavný bateriový pohon, který umožní   ní výsledek. Prokázali jsme, že se Brno
 bezemisní dopravy v Česku na špičku.  dojezd minimálně 10 kilometrů bez tro-  může  zařadit  mezi  vyspělá  evropská
 lejového vedení.  města  a  udělat  krok  kupředu  v  ekolo-
 Jaký  je  konkrétně  poměr  vozů,  které   gizaci dopravy. Samozřejmě to s sebou
 jezdí na elektrický pohon?  V  únoru  jste  testovali  elektrobus  SOR   nese spoustu práce a podmínek, které
 Dopravní  podnik  města  Brna  provozuje  NS 12 electric. Byla to vaše první zkouš-  se musí vyřešit, ale víme, že to jde.
 330 tramvají a aktuálně téměř 130 tro-  ka autobusu na elektřinu nebo už s nimi   Další  naší  metou  a  nastavenou  laťkou
 lejbusů. Z celkového počtu 760 vozů tedy  máte  zkušenosti ?  Je  to  cesta,  kterou   je  zkušební  provoz  vodíkového  auto-
 tvoří více než 60 procent. Tramvaje z hle-  chcete jít?  busu,    projekt,  který  s  městem  Brnem
 diska  kapacity  přepraví  daleko  víc  osob  Situaci na trhu s elektrobusy sledujeme,   plánujeme  spusti t  ke  konci  letošního   Reálné obrysy průplav začínal dostávat na začátku 30. let 20. století  díky Tomáši
 než  autobusy  nebo  trolejbusy,  takže  co  testujeme různé typy vozů i nové tech-  roku.  Městská  hromadná  doprava  by   Baťovi. Ten se o vodohospodářské úpravy začal zajímat poté, co mu velká povo-
 se týká přepočtu na množství přeprave-  nologie. Dosavadní nabídka tohoto typu   Miloš Havránek, generální ředitel   toti ž měla být ekologická a jít ostatním   deň v roce 1930 odplavila rozestavěnou továrnu v Otrokovicích. O dva roky poz-
 ných lidí elektrickou trakcí, pohybujeme  autobusů  nesplňovala  technické  para-  Dopravního podniku města Brna  příkladem.                                          (sch)  ději tragicky zemřel a plány na splavnění Moravy převzal jeho bratr, Jan Antonín
 se kolem 75 procent.  metry, které pro MHD vyžadujeme.   Baťa, a v roce 1934 se začalo budovat.
                                               Stavba trvala čtyři roky a v roce 1938 se kanál začal využívat. Sloužil k přepravě
 Potřebujeme vozy, které na jedno nabití       hnědého uhlí z Ratí škovic do otrokovické továrny a také jako umělá závlaha půdy.
 ujedou 250 až 400 km, abychom je ne-          U každé plavební komory byl postaven domek, ve kterém sídlila její obsluha. Vel-
 museli v průběhu dne dobíjet. Ty součas-      kou ránu dostal průplav za druhé světové války. Zejména na jejím konci bylo zni-
 né  umožňují  dojezd  přibližně  poloviny     čeno velké množství mostů ustupující německou armádou.
 uvedené vzdálenosti . Daly by se tedy vy-     K obnově došlo v letech 1946-47, ale v následujícím období využití  Baťova kaná-
 užít pouze na krátkých linkách, dělených      lu klesalo. Nový provozovatel v padesátých letech už nepřevážel uhlí, ale pouze
 službách nebo bychom museli zajisti t je-     stavební materiál, což se ukázalo jako nevýhodné. Ani závlahy už družstevně rozo-
 jich dobíjení na konečných stanicích. To      raná pole nevyužívala, a tak byl roku 1961 zastaven provoz. Myšlenky na obnovu
 by však vyžadovalo vybudovat potřebnou        přišly až po Sametové revoluci, první loď se na Baťův kanál vráti la v roce 1995.
 infrastrukturu a s tí m jsou spojené nema-    V roce 2002 vznikla obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která se o průplav
 lé  fi nance, které aktuálně nemáme.          stará dodnes.
                                               Téměř celá vodní cesta dlouhá 52 km je dnes opravena, zprovozněno 13 plaveb-
 Můžete upřesnit, jakou roli v ekologické      ních komor a umožněna trvalá i turisti cká přeprava. Díky výstavbě přístaviště ve
 dopravě hrají právě fi nance?                 Skalici je kanál splavný až na Slovensko a tí m pádem se stal mezinárodní vodní
 Cena  autobusů  na  elektřinu  je  oproti     cestou. Vede částečně po řece Moravě, jinak umělými kanály s pohyblivými jezy.
 na� ovým  dvojnásobná.  To  je  překážka      V úpravách vodní cesty však bude pokračováno s cílem dovést ji až do Hodonína
 pro každého hospodáře. Ekologie je naše       a Kroměříže. Toto prodloužení Baťova kanálu o úsek Hodonín – soutok Morava/
 priorita, ale soustavně musíme obnovo-        Dyje má být po technické stránce řešeno výstavbou šesti  plavebních komor u již
 vat vozový park a nemáme neomezené            existujících jezů, a to ve 4 etapách.
 fi nanční  prostředky.  Určitě  proto  vyhlí-  Stavby by měly být v ideálním případě částečně fi nancovány z fondů Evropské
 žíme  vhodnou  dotační  příležitost,  které   unie, a to z Operačního programu Doprava a Regionálního operačního programu
 bychom využili.                               Jihovýchod.                                                                                                                  (cim)


                                                                                                             13
 12                                                                                                          13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18