Page 11 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 11

Železniční stavby

 Železniční stavby roku 2021 - III. díl                                        Bezpečnost především! Koridor v Dluho-
                                                                               nicích se těší nejen z nového nadjezdu
                                                                               Náhrada  přejezdu  na  hlavním  železnič-
                                                                               ním  koridoru  v  Dluhonicích  silničním
 „Nej“ most, nadjezd a rekonstrukce                                            nadjezdem a vybudování dvou lávek pro
                                                                               pěší si podmanily kategorii Bezpečná že-
                                                                               leznice. Výhybna Dluhonice svým význa-
                                                                               mem převyšuje jiné výhybny, protože se
 V předposledním 3. dílu seriálu o jedenácti nejkvalitněji realizovaných stavbách za uplynu-  zde stýkají dvoukolejná trať Přerov – Čes-
 lé období se podíváme „pod pokličku“ dalších tří kategorií. Nedílnou součástí železnice jsou   ká Třebová a dvoukolejná trať Prosenice
 mosty a tunely. Právě tuto kategorii soutěže Správy železnic „ovládla“ rekonstrukce mostu na   – Dluhonice, obě s velmi silným provo-
                                                                               zem.  Jeden  z  přejezdů  v  této  lokalitě
 11. kilometru trati mezi Rybníkem a Lipnem nad Vltavou. A co další oceněné projekty?   křížil  silnici  III.  třídy,  druhý  pak  místní
                                                                               komunikaci. Oba uvedené přejezdy byly
 Přes zrekonstruovaný most rychlostí až                                        zrušeny  a  nahrazeny  mimoúrovňovým
 60 km/hod                                                                     křížením, konkrétně nově vybudovaným
 Rekonstrukce mostu na 11. kilometru tra-                                      mostním objektem, souběžnou komuni-
 ti mezi Rybníkem a Lipnem nad Vltavou                                         kací a lávkami pro pěší i cyklisty. Zhoto-
 si  podmanila  kategorii  Železniční  mosty                                   vitelem těchto povedených staveb byla
 a tunely. Cílem stavby bylo uvést most do                                     společnost  Přerov  (EUROVIA  CS,  a.s.,
 stavu,  který  odpovídá  požadavkům  na                                       Subterra a.s., STRABAG Rail a.s. a GJW
 provozování drážní dopravy, samozřejmě                                        Praha spol. s r.o.).                              (cer)
 s přihlédnutím k technickým možnostem
 jeho  konstrukce.  Stavebními  pracemi   Mezi Křižanovem a Skelnou nad Oslavou
 se  vyměnily  či  posílily  již  nevyhovující   se rapidně zvýšila rychlost vlaků
 ocelové  prvky  mostovky,  nahradily  dře-  Vítězem kategorie Rekonstrukce a opra-
 věné  mostnice,  zábradlí  a  další  prvky.   vy železničních tratí se stala modernizace
 Kompletní  sanací  prošla spodní stavba.   železniční trati na Vysočině mezi stanice-
 Součástí projektu byly také úpravy želez-  mi Křižanov a Sklené nad Oslavou. Kom-
 ničního svršku a trolejového vedení nad   plexní rekonstrukcí prošlo více než devět
 přilehlým  traťovým  úsekem.  Díky  pro-  kilometrů trati. V obou stanicích se zre-
 vedené rekonstrukci se traťová rychlost   novoval železniční svršek a spodek a po-
 přes most zvýšila na 60 km/hod.   třebné úpravy se provedly i na trakčním
          vedení.  Přestavbou  prošla  obě  ostrovní
          nástupiště. Bezbariérový mimoúrovňový
          přístup na nástupiště je v Křižanově za-
          jištěn z podchodu s využitím nových vý-
          tahů, ve stanici Sklené nad Oslavou pak
          šikmými přístupovými chodníky. Rychlost
          na hlavních staničních kolejích se zvýšila
          až na 140 km/h.












                                                                                Záměrem  soutěže  Železniční  stavba
                                                                                roku  je  každoroční  vyhlášení  a  oce-
                                                                                nění  nejlepších  železničních  realizací,
                                                                                jejichž  zadavatelem  a  investorem  je
                                                                                Správa železnic.
                                                                                Pod garancí investora Správy železnic
                                                                                a na základě hodnocení odborné komi-
                                                                                se v čele s generálním ředitelem Správy
                                                                                železnic si klade za cíl vybrat nejkvalit-
                                                                                něji  realizované  železniční  stavby  za
                                                                                uplynulé  období  (toto  období  může
                                                                                zahrnovat i více stavebních sezón).




 10                                                                                                          11
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16