Page 12 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 12
Dopravní politika Vnitrozemská plavba
Elektrická trakce není jediným vaším
Ekologická městská hromadná provozujete také jeden z největších vo- Baťův kanál. Nejstarší
českým primátem. V rámci republiky
doprava? Odpověď je Brno. zových parků autobusů na zemní plyn. vodní cesta Moravy
Má tento pohon kromě ekologického
aspektu i jinou přidanou hodnotu?
Dají se díky tomuto pohonu i v sou-
časnosti uspořit finanční prostředky?
Brno si v České republice dlouhodobě drží post lídra v ekologizaci městské hromadné dopravy. Nakoupit 160 autobusů na stlačený zem- Průplav Otrokovice – Rohatec je historickou vodní cestou, kte-
Více než 80 procent vozů je nízkoemisních nebo bezemisních, 60 procent jezdí na elektřinu, ní plyn a postavit velkou plničku považuji rou nikdo nenazve jinak než Baťův kanál. Baťovy závody se na
20 procent na stlačený zemní plyn (CNG). Dopravce se poohlíží i po dalších možnostech zelené za jedno ze svých nejlepších rozhodnutí . budování průplavu v letech 1934 – 1938 významně podílely.
dopravy. „Městská hromadná doprava by měla být ekologická a jít příkladem,“ uvádí v rozho- Nejen, že tí m šetříme životní prostředí, První myšlenky na splavnění řeky Moravy se objevovaly už v 17. století , ale kvůli
ale díky včasně zafi xované ceně plynu se
voru Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna. nám v minulosti dařilo ročně uspořit oko- nedostatku fi nančních prostředků brzy vzaly za své. Zřejmě z roku 1722 pochází
lo 60 miliónů korun. Bohužel se současná nejstarší vodní dílo tohoto druhu nejen na řece Moravě, ale celé České republiky.
Brno je městem trolejbusové dopravy. Pokračujete v masivní obnově trolej- situace, kdy se zdražují všechny energie Je jím zdymadlo v Rohatci, které mělo kromě stávajícího vodního mlýna sloužit
také jako součást už tehdy plánovaného koridoru Dunaj – Odra – Labe.
Máte největší vozový park v celé České busové trakce, které vozy budou v bu- a pohonné hmoty, negati vně odráží i na
republice. Je i tohle jedním z důvodů, doucnu po Brně jezdit? provozu CNG autobusů.
proč u vás vede elektřina? Podepsali jsme smlouvu na nákup 10
Zcela jistě. Trolejbusová doprava má trolejbusů typu Škoda 32Tr s opcí na dal- V minulosti jste informovali o pilotním
v Brně dlouhou historii, a zatí mco v někte- ších 30 vozidel stejného typu. Nové vozy projektu autobusu na biometan, pro-
rých městech upadá nebo zanikla, v Brně dodá Škoda Transportati on v průběhu dukt, který se dá mimo jiné získat při
se ji snažíme udržet a rozvíjet. Nejvíce příští ho roku. Jedná se o moderní nízko- čištění odpadních vod. Co vám testová-
cestujících převezeme tramvajemi, ale podlažní a klimati zované vozy s vydaře- ní přineslo?
kam nevedou koleje, máme alternati vu ným designem. Jejich hlavní předností je Jednoznačně zkušenost a také poziti v-
v podobě trolejbusů. To nás řadí z hlediska přídavný bateriový pohon, který umožní ní výsledek. Prokázali jsme, že se Brno
bezemisní dopravy v Česku na špičku. dojezd minimálně 10 kilometrů bez tro- může zařadit mezi vyspělá evropská
lejového vedení. města a udělat krok kupředu v ekolo-
Jaký je konkrétně poměr vozů, které gizaci dopravy. Samozřejmě to s sebou
jezdí na elektrický pohon? V únoru jste testovali elektrobus SOR nese spoustu práce a podmínek, které
Dopravní podnik města Brna provozuje NS 12 electric. Byla to vaše první zkouš- se musí vyřešit, ale víme, že to jde.
330 tramvají a aktuálně téměř 130 tro- ka autobusu na elektřinu nebo už s nimi Další naší metou a nastavenou laťkou
lejbusů. Z celkového počtu 760 vozů tedy máte zkušenosti ? Je to cesta, kterou je zkušební provoz vodíkového auto-
tvoří více než 60 procent. Tramvaje z hle- chcete jít? busu, projekt, který s městem Brnem
diska kapacity přepraví daleko víc osob Situaci na trhu s elektrobusy sledujeme, plánujeme spusti t ke konci letošního Reálné obrysy průplav začínal dostávat na začátku 30. let 20. století díky Tomáši
než autobusy nebo trolejbusy, takže co testujeme různé typy vozů i nové tech- roku. Městská hromadná doprava by Baťovi. Ten se o vodohospodářské úpravy začal zajímat poté, co mu velká povo-
se týká přepočtu na množství přeprave- nologie. Dosavadní nabídka tohoto typu Miloš Havránek, generální ředitel toti ž měla být ekologická a jít ostatním deň v roce 1930 odplavila rozestavěnou továrnu v Otrokovicích. O dva roky poz-
ných lidí elektrickou trakcí, pohybujeme autobusů nesplňovala technické para- Dopravního podniku města Brna příkladem. (sch) ději tragicky zemřel a plány na splavnění Moravy převzal jeho bratr, Jan Antonín
se kolem 75 procent. metry, které pro MHD vyžadujeme. Baťa, a v roce 1934 se začalo budovat.
Stavba trvala čtyři roky a v roce 1938 se kanál začal využívat. Sloužil k přepravě
Potřebujeme vozy, které na jedno nabití hnědého uhlí z Ratí škovic do otrokovické továrny a také jako umělá závlaha půdy.
ujedou 250 až 400 km, abychom je ne- U každé plavební komory byl postaven domek, ve kterém sídlila její obsluha. Vel-
museli v průběhu dne dobíjet. Ty součas- kou ránu dostal průplav za druhé světové války. Zejména na jejím konci bylo zni-
né umožňují dojezd přibližně poloviny čeno velké množství mostů ustupující německou armádou.
uvedené vzdálenosti . Daly by se tedy vy- K obnově došlo v letech 1946-47, ale v následujícím období využití Baťova kaná-
užít pouze na krátkých linkách, dělených lu klesalo. Nový provozovatel v padesátých letech už nepřevážel uhlí, ale pouze
službách nebo bychom museli zajisti t je- stavební materiál, což se ukázalo jako nevýhodné. Ani závlahy už družstevně rozo-
jich dobíjení na konečných stanicích. To raná pole nevyužívala, a tak byl roku 1961 zastaven provoz. Myšlenky na obnovu
by však vyžadovalo vybudovat potřebnou přišly až po Sametové revoluci, první loď se na Baťův kanál vráti la v roce 1995.
infrastrukturu a s tí m jsou spojené nema- V roce 2002 vznikla obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která se o průplav
lé fi nance, které aktuálně nemáme. stará dodnes.
Téměř celá vodní cesta dlouhá 52 km je dnes opravena, zprovozněno 13 plaveb-
Můžete upřesnit, jakou roli v ekologické ních komor a umožněna trvalá i turisti cká přeprava. Díky výstavbě přístaviště ve
dopravě hrají právě fi nance? Skalici je kanál splavný až na Slovensko a tí m pádem se stal mezinárodní vodní
Cena autobusů na elektřinu je oproti cestou. Vede částečně po řece Moravě, jinak umělými kanály s pohyblivými jezy.
na� ovým dvojnásobná. To je překážka V úpravách vodní cesty však bude pokračováno s cílem dovést ji až do Hodonína
pro každého hospodáře. Ekologie je naše a Kroměříže. Toto prodloužení Baťova kanálu o úsek Hodonín – soutok Morava/
priorita, ale soustavně musíme obnovo- Dyje má být po technické stránce řešeno výstavbou šesti plavebních komor u již
vat vozový park a nemáme neomezené existujících jezů, a to ve 4 etapách.
fi nanční prostředky. Určitě proto vyhlí- Stavby by měly být v ideálním případě částečně fi nancovány z fondů Evropské
žíme vhodnou dotační příležitost, které unie, a to z Operačního programu Doprava a Regionálního operačního programu
bychom využili. Jihovýchod. (cim)
13
12 13