Page 12 - Časopis Doprava dnes 04/2022
P. 12

Dopravní politika                                                                                                                                                                              Vnitrozemská plavba

                                                                                                                                    Elektrická  trakce  není  jediným  vaším
             Ekologická městská hromadná                                                                                            provozujete také jeden z největších vo- Baťův kanál. Nejstarší
                                                                                                                                    českým  primátem.  V  rámci  republiky

             doprava? Odpověď je Brno.                                                                                              zových parků autobusů na zemní plyn.        vodní cesta Moravy
                                                                                                                                    Má  tento  pohon  kromě  ekologického
                                                                                                                                    aspektu  i  jinou  přidanou  hodnotu?
                                                                                                                                    Dají  se  díky  tomuto  pohonu  i  v  sou-
                                                                                                                                    časnosti uspořit finanční prostředky?
             Brno si v České republice dlouhodobě drží post lídra v ekologizaci městské hromadné dopravy.                           Nakoupit 160 autobusů na stlačený zem-  Průplav Otrokovice – Rohatec je historickou vodní cestou, kte-
             Více než 80 procent vozů je nízkoemisních nebo bezemisních, 60 procent jezdí na elektřinu,                             ní plyn a postavit velkou plničku považuji   rou nikdo nenazve jinak než Baťův kanál. Baťovy závody se na
             20 procent na stlačený zemní plyn (CNG). Dopravce se poohlíží i po dalších možnostech zelené                           za jedno ze svých nejlepších rozhodnutí .   budování průplavu v letech 1934 – 1938 významně podílely.
             dopravy. „Městská hromadná doprava by měla být ekologická a jít příkladem,“ uvádí v rozho-                             Nejen, že tí m šetříme životní prostředí,   První myšlenky na splavnění řeky Moravy se objevovaly už v 17. století , ale kvůli
                                                                                                                                    ale díky včasně zafi xované ceně plynu se
             voru Miloš Havránek, generální ředitel Dopravního podniku města Brna.                                                  nám v minulosti  dařilo ročně uspořit oko-  nedostatku fi nančních prostředků brzy vzaly za své. Zřejmě z roku 1722 pochází
                                                                                                                                    lo 60 miliónů korun. Bohužel se současná   nejstarší vodní dílo tohoto druhu nejen na řece Moravě, ale celé České republiky.
             Brno je městem trolejbusové dopravy.  Pokračujete  v  masivní  obnově  trolej-                                         situace, kdy se zdražují všechny energie   Je jím zdymadlo v Rohatci, které mělo kromě stávajícího vodního mlýna sloužit
                                                                                                                                                                         také jako součást už tehdy plánovaného koridoru Dunaj – Odra – Labe.
             Máte největší vozový park v celé České  busové trakce, které vozy budou v bu-                                          a pohonné hmoty, negati vně odráží i na
             republice. Je i tohle jedním z důvodů,  doucnu po Brně jezdit?                                                         provozu CNG autobusů.
             proč u vás vede elektřina?         Podepsali  jsme  smlouvu  na  nákup  10
             Zcela  jistě.  Trolejbusová  doprava  má  trolejbusů typu Škoda 32Tr s opcí na dal-                                    V minulosti  jste informovali o pilotním
             v Brně dlouhou historii, a zatí mco v někte-  ších 30 vozidel stejného typu. Nové vozy                                 projektu  autobusu  na  biometan,  pro-
             rých městech upadá nebo zanikla, v Brně  dodá  Škoda  Transportati on  v  průběhu                                      dukt, který se dá mimo jiné získat při
             se  ji  snažíme  udržet  a  rozvíjet.  Nejvíce  příští ho roku. Jedná se o moderní nízko-                              čištění odpadních vod. Co vám testová-
             cestujících  převezeme  tramvajemi,  ale  podlažní a klimati zované vozy s vydaře-                                     ní přineslo?
             kam  nevedou  koleje,  máme  alternati vu  ným designem. Jejich hlavní předností  je                                   Jednoznačně  zkušenost  a  také  poziti v-
             v podobě trolejbusů. To nás řadí z hlediska  přídavný bateriový pohon, který umožní                                    ní výsledek. Prokázali jsme, že se Brno
             bezemisní dopravy v Česku na špičku.  dojezd minimálně 10 kilometrů bez tro-                                           může  zařadit  mezi  vyspělá  evropská
                                                lejového vedení.                                                                    města  a  udělat  krok  kupředu  v  ekolo-
             Jaký  je  konkrétně  poměr  vozů,  které                                                                               gizaci dopravy. Samozřejmě to s sebou
             jezdí na elektrický pohon?         V  únoru  jste  testovali  elektrobus  SOR                                          nese spoustu práce a podmínek, které
             Dopravní  podnik  města  Brna  provozuje  NS 12 electric. Byla to vaše první zkouš-                                    se musí vyřešit, ale víme, že to jde.
             330 tramvají a aktuálně téměř 130 tro-  ka autobusu na elektřinu nebo už s nimi                                        Další  naší  metou  a  nastavenou  laťkou
             lejbusů. Z celkového počtu 760 vozů tedy  máte  zkušenosti ?  Je  to  cesta,  kterou                                   je  zkušební  provoz  vodíkového  auto-
             tvoří více než 60 procent. Tramvaje z hle-  chcete jít?                                                                busu,    projekt,  který  s  městem  Brnem
             diska  kapacity  přepraví  daleko  víc  osob  Situaci na trhu s elektrobusy sledujeme,                                 plánujeme  spusti t  ke  konci  letošního   Reálné obrysy průplav začínal dostávat na začátku 30. let 20. století  díky Tomáši
             než  autobusy  nebo  trolejbusy,  takže  co  testujeme různé typy vozů i nové tech-                                    roku.  Městská  hromadná  doprava  by   Baťovi. Ten se o vodohospodářské úpravy začal zajímat poté, co mu velká povo-
             se týká přepočtu na množství přeprave-  nologie. Dosavadní nabídka tohoto typu   Miloš Havránek, generální ředitel     toti ž měla být ekologická a jít ostatním   deň v roce 1930 odplavila rozestavěnou továrnu v Otrokovicích. O dva roky poz-
             ných lidí elektrickou trakcí, pohybujeme  autobusů  nesplňovala  technické  para-  Dopravního podniku města Brna       příkladem.                                          (sch)  ději tragicky zemřel a plány na splavnění Moravy převzal jeho bratr, Jan Antonín
             se kolem 75 procent.               metry, které pro MHD vyžadujeme.                                                                                         Baťa, a v roce 1934 se začalo budovat.
                                                                                                                                                                         Stavba trvala čtyři roky a v roce 1938 se kanál začal využívat. Sloužil k přepravě
                                                                                  Potřebujeme vozy, které na jedno nabití                                                hnědého uhlí z Ratí škovic do otrokovické továrny a také jako umělá závlaha půdy.
                                                                                  ujedou 250 až 400 km, abychom je ne-                                                   U každé plavební komory byl postaven domek, ve kterém sídlila její obsluha. Vel-
                                                                                  museli v průběhu dne dobíjet. Ty součas-                                               kou ránu dostal průplav za druhé světové války. Zejména na jejím konci bylo zni-
                                                                                  né  umožňují  dojezd  přibližně  poloviny                                              čeno velké množství mostů ustupující německou armádou.
                                                                                  uvedené vzdálenosti . Daly by se tedy vy-                                              K obnově došlo v letech 1946-47, ale v následujícím období využití  Baťova kaná-
                                                                                  užít pouze na krátkých linkách, dělených                                               lu klesalo. Nový provozovatel v padesátých letech už nepřevážel uhlí, ale pouze
                                                                                  službách nebo bychom museli zajisti t je-                                              stavební materiál, což se ukázalo jako nevýhodné. Ani závlahy už družstevně rozo-
                                                                                  jich dobíjení na konečných stanicích. To                                               raná pole nevyužívala, a tak byl roku 1961 zastaven provoz. Myšlenky na obnovu
                                                                                  by však vyžadovalo vybudovat potřebnou                                                 přišly až po Sametové revoluci, první loď se na Baťův kanál vráti la v roce 1995.
                                                                                  infrastrukturu a s tí m jsou spojené nema-                                             V roce 2002 vznikla obecně prospěšná společnost Baťův kanál, která se o průplav
                                                                                  lé  fi nance, které aktuálně nemáme.                                                   stará dodnes.
                                                                                                                                                                         Téměř celá vodní cesta dlouhá 52 km je dnes opravena, zprovozněno 13 plaveb-
                                                                                  Můžete upřesnit, jakou roli v ekologické                                               ních komor a umožněna trvalá i turisti cká přeprava. Díky výstavbě přístaviště ve
                                                                                  dopravě hrají právě fi nance?                                                          Skalici je kanál splavný až na Slovensko a tí m pádem se stal mezinárodní vodní
                                                                                  Cena  autobusů  na  elektřinu  je  oproti                                              cestou. Vede částečně po řece Moravě, jinak umělými kanály s pohyblivými jezy.
                                                                                  na� ovým  dvojnásobná.  To  je  překážka                                               V úpravách vodní cesty však bude pokračováno s cílem dovést ji až do Hodonína
                                                                                  pro každého hospodáře. Ekologie je naše                                                a Kroměříže. Toto prodloužení Baťova kanálu o úsek Hodonín – soutok Morava/
                                                                                  priorita, ale soustavně musíme obnovo-                                                 Dyje má být po technické stránce řešeno výstavbou šesti  plavebních komor u již
                                                                                  vat vozový park a nemáme neomezené                                                     existujících jezů, a to ve 4 etapách.
                                                                                  fi nanční  prostředky.  Určitě  proto  vyhlí-                                          Stavby by měly být v ideálním případě částečně fi nancovány z fondů Evropské
                                                                                  žíme  vhodnou  dotační  příležitost,  které                                            unie, a to z Operačního programu Doprava a Regionálního operačního programu
                                                                                  bychom využili.                                                                        Jihovýchod.                                                                                                                  (cim)


                                                                                                                                                                                                                                        13
             12                                                                                                                                                                                                                         13
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17