Zajímavosti
![-](/gfx/cara-zprava.png)
Umění na dráze aneb jak se měnil vzhled výpravních budov v čase (od přelomu 19. a 20. století do současnosti)
Změny, jimiž během let procházela česká architektura, se samozřejmě odrážely i v podobě výpravních budov. Nádražní stavby se staly výraznou součástí městského prostředí a kromě požadavků na svou funkčnost musely splňovat i estetické nároky.
![více](/gfx/sipka-doprava-red.png)
Pořád je co objevovat, aneb další perličky z českého letectví
Věděli jste, že Tatra nevyráběla pouze auta? Nebo že delfín létá? Kdy pilotní zkoušky složila první žena a byl Jan Kašpar opravdu prvním českým pilotem? Odpovědi na tyto a další otázky najdete v následujícím článku.
![více](/gfx/sipka-doprava-red.png)
Isidorka, vlečka, která vozila cement i lidi
Přijetím zákona o lokálních drahách po roce 1880 vypukla v Českých zemích doslova železniční horečka. Drážní síť se rozvíjela velmi rychle a vedle tratí pro nákladní a osobní přepravu vznikaly i tovární vlečky, na nichž vlaky převážely nejrůznější suroviny, materiály či zboží. Jednu takovou si nechala postavit také podolská cementárna.
![více](/gfx/sipka-doprava-red.png)
Českobudějovická koněspřežka
Koněspřežná dráha České Budějovice – Linec – Gmunden, respektive její první část v délce 50 kilometrů, bývá označována jako první veřejná železnice v kontinentální Evropě. Bohužel, není tomu tak. O prvenství ji připravila železnice Saint-Étienne – Andrézieux, otevřená 30. června 1827, tedy o dva měsíce a týden dříve.
![více](/gfx/sipka-doprava-red.png)
Dopravní infrastruktura, klíčová složka rozvoje
Dopravní infrastruktura každého státu představuje významnou složku hospodářského a společenského růstu země. Pohyb osob a zboží po celé zemi i možnost pracovat v různých částech země vedou k ekonomickému růstu i větší svobodě. Dobře navržená a udržovaná dopravní infrastruktura pak může snižovat negativní dopady dopravy na životní prostředí.
![více](/gfx/sipka-doprava-red.png)
Umění na dráze aneb jak se měnil vzhled výpravních budov v čase od jejich vzniku do přelomu 19. a 20. století
Každé období má jiné představy o kráse a funkčnosti. Podle toho se mění nazírání na vše kolem nás. Změny se v průběhu let nevyhnuly ani výpravním budovám. Některé z nich dodnes tvoří dominantu města či obce, a tak není divu, že podléhaly aktuálním módním trendům.
![více](/gfx/sipka-doprava-red.png)
Nové materiály a postupy užité při stavbě silnic přináší jejich uživatelům větší bezpečnost a pohodlí
Stavba silnice se jako proces neustále mění a vyvíjí. Díky moderním materiálům a inovativním postupům dochází ke zvýšení kvality, zlepšení bezpečnosti i zkrácení doby výstavby. Pojďme se podívat na některé z nejnovějších materiálů a postupů používaných při stavbě komunikací v České republice.
![více](/gfx/sipka-doprava-red.png)
Výsledek sedmého Speed Marathonu: Čeští řidiči jsou nepoučitelní
Speed Marathon, tradiční celoevropská akce pořádaná v rámci evropského sdružení ROADPOL, se konala v pátek 21. dubna 2023. Ačkoli Policie ČR dopravně bezpečnostní akci avizovala dlouho dopředu a informovala širokou veřejnost o stanovištích měření rychlosti, výsledky jsou tristní. Stanovené rychlostí limity překročila většina kontrolovaných řidičů.
![více](/gfx/sipka-doprava-red.png)
Věděli jste? Aneb méně známé zajímavosti ze světa českého letectví
České letectví má bohatou historii plnou zajímavých faktů a událostí. Ne všechny se ovšem donesou až k očím i uším laické veřejnosti, a přesto stojí za pozornost. Někdy dokonce překvapí i samotné fanoušky letectví. Pojďme se na několik z nich podívat.
![více](/gfx/sipka-doprava-red.png)
Carsharing. Auta v České republice sdílíme už 20 let
Myšlenka carsharingu, neboli sdílení automobilů, se zrodila začátkem sedmdesátých let ve Francii. K nám se tento koncept „půjčování vozů“ dostal s více než třicetiletým zpožděním. Od té doby se postupně stává běžným druhem dopravy a po českých silnicích dnes jezdí přes 1890 sdílených automobilů.
![více](/gfx/sipka-doprava-red.png)